Wordt IJsselmeer industriepark en Sneekermeer pretpark?

Zeer negatieve en positieve plannen brengen grote beroering in Zuidwest Friesland

Wethouder Gea Akkerman van de gemeente Súdwest-Fryslan in de visserijhaven van Hindeloopen.
Wethouder Gea Akkerman van de gemeente Súdwest-Fryslan in de visserijhaven van Hindeloopen.

SNEEK (NL) – In de gemeente Súdwest-Fryslân, hoofdstad Sneek, zijn op het vlak van waterrecreatie zeer opmerkelijke ontwikkelingen gaande. Buitendijks zeer negatieve, mogelijk zelfs catastrofaal voor de toeristische sector en de jachtbouw langs de kust van Lemmer tot de Afsluitdijk. Maar ook heel slecht voor de gemeente zelf qua inkomsten uit belastingen. Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân willen namelijk de bouw van een honderdtal windturbines mogelijk maken. Ondernemers, hun werknemers en de gemeente staan op de achterste poten, maar ook vele binnen- en buitenlandse bezitters van een vakantiehuis aan de kust. Er dreigt serieus een economische ramp.

De door het Rijk noodzakelijk geachte megamolens zullen goed zichtbaar zijn vanaf de Friese kust en hoorbaar en vaartechnisch hinderlijk aanwezig zijn in het tot nu toe voor zeilers en motorbootvaarders zeer aantrekkelijke noordelijke deel van het IJsselmeer met zijn vele historische stadjes. Het IJsselmeer is het vaargebied van duizenden Nederlandse, Duitse en Belgische gasten die een zeil- of motorjacht in de tientallen buiten- en binnenhavens hebben liggen en daar laten onderhouden. Velen hebben een jacht dat in Friesland is gebouwd, bijvoorbeeld een stalen Sturiër van jachtwerf Volharding in Stavoren.
Ook voor duizenden huurders van jachten van Friese charterbedrijven, voornamelijk in het Friese merengebied en ook daar gebouwd, is het IJsselmeer tot nu toe één van de mooiste vaargebieden van Europa. Een topbestemming dus.
De provincie Fryslân pompte miljoenen in een nieuwe ecosluis bij Stavoren, het opwaarderen van de IJsselmeerkustplaatsen (Friese Meren-project), en in de marketing ervan. Ook ondernemingen als het bureau voor toerisme Friesland Holland promoten het IJsselmeer tot in Zwitserland en Tsjechië, sinds oktober 2014 zelfs in China. Maar deze investeringen zullen niets opleveren als havengasten en huurders van jachten Friesland de rug toekeren vanwege de irritante windturbines en toeristen geen cruises op een zee vol molens willen maken. Binnendijks zijn er leukere zaken gaande.

Andere koek

Het college van burgemeester en wethouders is enthousiast over de plannen voor een waterskikabelbaan in de recreatieplas bij De Potten aan het Sneekermeer in Sneek. De commissie Doarp, Stêd & Omkriten heeft de plannen op 9 september 2014 eerder besproken. Toen is gevraagd om een uitgebreidere toelichting op de plannen. Deze toelichting ligt er inmiddels. Het college van burgemeester en wethouders wil nu graag weten wat de gemeenteraad van de plannen vindt.
Mensen, en met name jongeren, willen steeds meer vermaakt worden “Met de aanleg van een waterskibaan willen we de jongeren opnieuw aan Súdwest-Fryslân binden. Sneek en omgeving moet ook voor jongeren weer een aantrekkelijk gebied worden om in de vrije tijd te bezoeken. Een waterskibaan draagt hier zeker aan bij”, zegt wethouder Gea Akkerman.

Versterkende werking voor het hele gebied

In het recreatiegebied zijn al verschillende recreatiemogelijkheden. Het grootste deel van het gebied is gericht op de watersport. Wethouder Gea Akkerman: “In het Pottengebied is nog voldoende ruimte om de recreatiemogelijkheden uit te breiden. Een dagattractie als een waterskibaan past daar heel goed thuis. Het versterkt niet alleen de kracht van het recreatieterrein, maar het heeft bovendien een versterkende werking voor het hele gebied. Daarnaast past de aanleg van een kabelwaterskibaan in onze visie op toerisme en recreatie. Súdwest-Fryslân wil graag ruimte bieden aan nieuwe, eigentijdse en avontuurlijke vormen van recreatie. Bij de plannen houdt Súdwest-Fryslân zo veel mogelijk rekening met de huidige bezoekers.

Buitensportactiviteiten voor jong en oud

De initiatiefnemer van de plannen is Watersportcentrum Friesland. Dit bedrijf organiseert buitensportactiviteiten voor jong en oud. Het bedrijf wil graag in het recreatiegebied de Potten meer activiteiten organiseren die met de watersport verband houden, zoals waterskiën met behulp van een kabel, kanoën, kajakken en suppen. Om te kunnen waterskiën is het nodig dat er een kabelwaterskibaan wordt aangelegd.

Informatieve bijeenkomsten voor belanghebbenden

Het initiatief wordt op donderdag 18 december in de gemeenteraad besproken. Als de raad zich kan vinden in de plannen wordt in het voorjaar van 2015 een bijeenkomst voor belanghebbenden georganiseerd om ze te informeren over de plannen.

Info: www.ijsselmeerfriesland.nl
www.friesemeren.eu
www.sneekholland.nl
www.lemmerholland.nl
www.frieslandholland.nl

Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Maritiem Hindeloopen zal zwaar worden getroffen door de komst van windmolens in het IJsselmeer, een vaargebied dat ieder jaar populairder is bij eigenaren, maar vooral ook bij huurders van zeil- en motorjachten en traditionele zeilschepen van een honderdtal Friese charterbedrijven.
Leeuwarden 2018 op Boot Düsseldorf als ‘city of wa...
Is provincie Fryslân qua marketing en subsidiëring...