Ouderen met kleinkinderen dé doelgroep voor attracties en winkelcentra

Dierentuinen, indoorspeeltuinen en funshoppen steeds populairder

Hugo Verweij is voorzitter van de Bedrijfsgroep Dagrecreatie RECRON.
Hugo Verweij is voorzitter van de Bedrijfsgroep Dagrecreatie RECRON.

AMSTERDAM (NL) - Deskundigen uit de vrije tijdssector uit de hele wereld zien de vijftigplussers in onze samenleving als de belangrijkste doelgroep voor de komende twintig jaar. De vergrijzing heeft zo ook zijn positieve kant. Door de vergrijzing zal de vraag en behoeften van ouderen toenemen.

RECRON gaat hier actief mee aan de slag richting haar leden en zij vindt ook dat opleidingen in de leisure sector en beleidsmakers zich volop voor deze doelgroep moeten gaan interesseren. RECRON behartigt de collectieve en individuele belangen van ruim 2.000 professionele bedrijven in de toeristische en recreatieve sector en vertegenwoordigt hiermee circa vijfentachtig procent van de omzet in de branche.

Nederland heeft meeste ouderen en attracties in Europa

Plaats van handeling was de European Attraction Show in de RAI Amsterdam waar IAAPA (International Association Attraction Parcs) samen met RECRON (Vereniging van Recreatie Ondernemers Nederland) een themadag organiseerde voor de Family Entertainment Centers. Sprekers uit Europa en Amerika gaven hun visie op de nieuwste trends binnen de dagrecreatie.

Hugo Verweij, voorzitter van de bedrijfsgroep Dagrecreatie RECRON: "De groep ouderen wordt ook in Nederland steeds belangrijker voor de attractiebedrijven. Van onze bevolking heeft 45,9% de leeftijd van 50 jaar of ouder en daarmee lopen we in Europa voorop. Daarnaast heeft Nederland het hoogste aantal attractiebedrijven (bevolking en oppervlakte) in Europa. De groep ouderen is voor onze sector in de toekomst van groot belang. Nu al constateren we dat ouderen steeds meer samen met hun kinderen en kleinkinderen de attracties bezoeken. Ouderen met een goede pensioenvoorziening boeken vaak voor het hele gezin een weekendje vakantiepark en maken daar een jaarlijkse traditie van. Veel opa's en oma's boeken ook via bijv. vakantieveiling en groupon een goedkoop dagje uit waar ze dan samen met hun kleinkinderen heen reizen.

Dierentuinen populair

Verweij: “Afstand speelt steeds minder een belangrijke rol maar prijs en kwaliteit is bepalend voor de keuze. Onder kwaliteit scoren vooral het gezellig samen zijn en ontspanning hoog. De attracties moeten iets te bieden hebben voor alle leden van de groep dus ook voor de opa's en oma's. Dierentuinen zijn daarbij populair. Attractiebedrijven zullen met hun toekomstplannen hiermee rekening moeten houden."

50-plussers snelstgroeiende groep gebruikers van social media

Ook de Belgische Prof. Erwin Taets van de Vlaamse Leisure Academie wees op het belang van de ouderen. Social media wordt een steeds belangrijker instrument voor de marketing van de vrijetijdsindustrie in Europa. Opvallend is dat juist de vijftigplussers de snelst groeiende groep is die gebruik maken van social media. Zij willen goed geïnformeerd worden over een te bezoeken attractie en laten zich ook leiden door de ervaringen van andere grootouders. Toenemende computervaardigheden bij ouderen speelt daarin een belangrijke rol.

Groei indoorspeeltuinen

De Amerikaanse Beth Standlee uit de Verenigde Staten wees ook op het belang van ouderen bij de beleving in een park. 'Grandparents' worden ook bij verjaardagsfeestjes van de kleinkinderen betrokken en gaan mee naar een Family Entertainment Center (FEC). Alleen al in Duitsland kwamen er de laatste 5 jaren zo'n vierhonderd FEC's in de vorm van indoor speeltuinen bij.

Funshoppen in Roermond

De Canadees Steven Ryhs (FORREC) en de Nederlander Jan Maarten de Raad van Jora Vision gaven inzicht in de nieuwe trends. Nieuw in Nederland is de Yumble in Roermond, waar entertainment wordt gekoppeld aan een Outlet Shopping Center en onderdeel wordt van het funshoppen. Ryhs gaf aan dat er in Azië al parken zijn die zich sterk richten op singles en sluit een dagattractie voor ouderen in de toekomst niet uit.

Attractiesector: big business

De attractiesector heeft in Europa een omzet van 10 biljoen Euro en is na de bouw- en distributiesector de grootste economische activiteit in Europa. De European Attraction Show in Amsterdam werd door ruim 10.000 professionals uit de hele wereld bezocht. De IAAPA heeft wereldwijd 4500 leden verdeeld over drie continenten, Amerika, Azië en Europa.

Info: www.recron.nl

www.hollandattractions.nl

De Orchideeënhoeve in Luttelgeest (Noordoostpolder, nabij Lemmer), een Friesland Holland topattractie, haakt vol in op nieuwe trends. Zij doet dat onder andere met het verrijken van het botanische deel, dat diverse tropische tuinen en een vlindervallei omvat, met een dierentuin en shows met dieren. In de herfstvakantie zijn er ieder jaar shows met krokodillen, vogelspinnen en reuzenslangen. Showdata oktober 2014: donderdag 16 oktober 11.30 & 14.00 uur; zaterdag 18 oktober 11.30 & 14.00 uur, dinsdag 21 oktober 14.00 uur, donderdag 23 oktober 14.00 uur. De Orchideeënhoeve in Luttelgeest (Noordoostpolder, nabij Lemmer), een Friesland Holland topattractie, haakt vol in op nieuwe trends. Zij doet dat onder andere met het verrijken van het botanische deel, dat diverse tropische tuinen en een vlindervallei omvat, met een dierentuin en shows met dieren. In de herfstvakantie zijn er ieder jaar shows met krokodillen, vogelspinnen en reuzenslangen. Showdata oktober 2014: donderdag 16 oktober 11.30 & 14.00 uur; zaterdag 18 oktober 11.30 & 14.00 uur, dinsdag 21 oktober 14.00 uur, donderdag 23 oktober 14.00 uur.
De Orchideeënhoeve in Luttelgeest (Noordoostpolder, nabij Lemmer), een Friesland Holland topattractie, haakt vol in op nieuwe trends. Zij doet dat onder andere met het verrijken van het botanische deel, dat diverse tropische tuinen en een vlindervallei omvat, met een dierentuin en shows met dieren. In de herfstvakantie zijn er ieder jaar shows met krokodillen, vogelspinnen en reuzenslangen. Showdata oktober 2014: donderdag 16 oktober 11.30 & 14.00 uur; zaterdag 18 oktober 11.30 & 14.00 uur, dinsdag 21 oktober 14.00 uur, donderdag 23 oktober 14.00 uur. Info:www.orchideeenhoeve.nl
Een Friese onderneming met landelijke aanzuigkracht: Funshopping Park Home Center in Wolvega. Een Friese onderneming met landelijke aanzuigkracht: Funshopping Park Home Center in Wolvega.
Een Friese onderneming met landelijke aanzuigkracht: Funshopping Park Home Center in Wolvega.
Een Friese onderneming met landelijke aanzuigkracht: Funshopping Park Home Center in Wolvega. Een Friese onderneming met landelijke aanzuigkracht: Funshopping Park Home Center in Wolvega.
Een Friese onderneming met landelijke aanzuigkracht: Funshopping Park Home Center in Wolvega.
Het tientallen shops omvattende Home Center, een woonboulevard met tuincentrum met een presentatieruimte van 75.000 vierkante meter, heeft momenteel shows van het tien jaar bestaande concept Wonen & Co van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden in huis. Info: www.homecenter.nl/wooninspiratie Het tientallen shops omvattende Home Center, een woonboulevard met tuincentrum met een presentatieruimte van 75.000 vierkante meter, heeft momenteel shows van het tien jaar bestaande concept Wonen & Co van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden in huis. Info: www.homecenter.nl/wooninspiratie
Het tientallen shops omvattende Home Center, een woonboulevard met tuincentrum met een presentatieruimte van 75.000 vierkante meter, heeft momenteel shows van het tien jaar bestaande concept Wonen & Co van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden in huis. Info: www.homecenter.nl/wooninspiratie
Het tientallen shops omvattende Home Center, een woonboulevard met tuincentrum met een presentatieruimte van 75.000 vierkante meter, heeft momenteel shows van het tien jaar bestaande concept Wonen & Co van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden in huis. Info: www.homecenter.nl/wooninspiratie Het tientallen shops omvattende Home Center, een woonboulevard met tuincentrum met een presentatieruimte van 75.000 vierkante meter, heeft momenteel shows van het tien jaar bestaande concept Wonen & Co van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden in huis. Info: www.homecenter.nl/wooninspiratie
Het tientallen shops omvattende Home Center, een woonboulevard met tuincentrum met een presentatieruimte van 75.000 vierkante meter, heeft momenteel shows van het tien jaar bestaande concept Wonen & Co van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden in huis. Info: www.homecenter.nl/wooninspiratie
Zaterdag 18 oktober 2014 zijn er in de stand van Friesland Holland Tourist Information & Travel Service in Home Center optredens van The Lion Rules (www.triplemusic.nl) en presentaties van een vijftal producenten van bijzondere Friese streekproducten. Zaterdag 18 oktober 2014 zijn er in de stand van Friesland Holland Tourist Information & Travel Service in Home Center optredens van The Lion Rules (www.triplemusic.nl) en presentaties van een vijftal producenten van bijzondere Friese streekproducten.
Zaterdag 18 oktober 2014 zijn er in de stand van Friesland Holland Tourist Information & Travel Service in Home Center optredens van The Lion Rules (www.triplemusic.nl) en presentaties van een vijftal producenten van bijzondere Friese streekproducten.
Het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, is continu present in Home Center, de grootste woonshopping mall van Nederland. Het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, is continu present in Home Center, de grootste woonshopping mall van Nederland.
Het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, is continu present in Home Center, de grootste woonshopping mall van Nederland.

 

 



“Meer windenergie op land winnen en Friese IJsselm...
Ryanair vliegt in 2015 niet meer op Eelde