Leeuwarden 2018 op Boot Düsseldorf als ‘city of water’

Kollum mooi voorbeeld van echte “mienskip”

Deze stand van Leeuwarden, gemaakt door Friesland Holland, gaat met folderbalies naar diverse beurzen, onder andere ’s werelds grootste watersportshow, Boot 2015 in Düsseldorf.
Deze stand van Leeuwarden, gemaakt door Friesland Holland, gaat met folderbalies naar diverse beurzen, onder andere ’s werelds grootste watersportshow, Boot 2015 in Düsseldorf.

LEEUWARDEN (NL) – Leeuwarden krijgt een eigen stand op ’s werelds grootste watersporttentoonstelling, Boot in Düsseldorf. Deze wordt van 17 tot en met 25 januari 2015 gehouden en is goed voor 250.000 bezoekers. De stand komt midden in de nieuwe watersportvakantiehal, hal 14, direct naast het cruisepaviljoen van de grote Duitse touroperator TUI. Ook Kollum, Frieslands nieuwste watersportplaats, krijgt er een stand.

De Friese hoofdstad wordt in Duitsland door het bureau voor toerisme Friesland Holland gepresenteerd als waterstad, als culturele hoofdstad van Europa in 2018 én als historische en culinaire topattractie.

Ook de voor buitenlanders zeer interessante motorjachten- en sloepenbeurs Boot Holland in WTC Expo (6-11 feb. 2015) wordt er stevig gepromoot. “Zo kunnen alle Friese hotels, bed and breakfasts, jachtverhuurders en jachtbouwers al vanaf januari 2015 economisch profijt trekken uit de benoeming van Leeuwarden tot European Capital of Culture 2018,” zegt Friesland Holland-directeur Albert Hendriks. Hij zit met enthousiaste Leeuwarder ondernemers om de tafel voor de bemanning van de stand. “Zij zijn de beste promotors; zij kennen de stad en weten hoe je geïnteresseerden direct van dienst kunt zijn.”

Eigen campagne

Hendriks, al jaren een fanatieke voorstander van Leeuwarden CH 2018, is september 2014 “in arren moede” zelf gestart met de vermarkting van Leeuwarden als cultuurstad, los van de officiële organisatie. Die is volgens hem vooral druk met het benoemen en promoten van dure bobo’s van buiten Friesland en het ontwikkelen van chique festivals in en voor de Friese hoofdstad.
“Er komt helemaal geen internationaal geluid uit Leeuwarden. Het is er op dat vlak doodstil. In het belang van mijn zakelijke relaties in en om Friesland heb ik de promotiemachine zelf maar opgestart. Uit ervaring weet ik dat een goede warming-up meer tijd vergt dan de wedstrijd zelf. Touroperators en andere organisatoren van groepsreizen, zoals scholen en universiteiten, denken jaren vooruit. Ook individuele vakantiegangers, zoals huurders van een plezierjacht, willen graag tijdig op ideeën worden gebracht.”

Kollum

Volgens Hendriks kunnen producenten en consumenten al in 2015 volop profiteren van CH2018, want Friese ondernemers en overheden investeren momenteel enorm in kwaliteitsverbetering. “Een mooi voorbeeld is het stadje Kollum bij het Lauwersmeer dat schitterende aanlegvoorzieningen en sanitaire faciliteiten van hoog niveau in het centrum creëert om pleziervaarders te laten genieten van de rijke cultuurhistorie én om er gemakkelijk inkopen te kunnen doen bij de vele leuke winkels. Kollum spoort boottoeristen vervolgens aan om de eigen fiets van boord te halen, of ter plekke een fiets te huren, voor een verkenning van Nationaal Park Lauwersmeer en de museumroute Markant Friesland. De havenmeester, een vrijwilliger van de plaatselijke watersportvereniging, is er de onbezoldigde toeristische aanjager. Hij is gastheer en promotor in één. Dat is echt mienskip.”

Info: www.leeuwarden2018.info
www.markantfrieslandroute.nl

Via Friesland Holland’s marketing van Leeuwarden als ‘European Capital of Culture 2018’ wordt niet alleen de Friese hoofdstad in de schijnwerpers gezet, maar bijvoorbeeld ook Kollum als nieuwe bestemming voor watersporters. Alleen al vanwege de  befaamde Kollumer kaas of Kollumer droge worst zullen eigenaren en huurders van zeil- en motorjachten koers zetten naar de nieuwe haven in het historische centrum.
Via Friesland Holland’s marketing van Leeuwarden als ‘European Capital of Culture 2018’ wordt niet alleen de Friese hoofdstad in de schijnwerpers gezet, maar bijvoorbeeld ook Kollum als nieuwe bestemming voor watersporters. Alleen al vanwege de  befaamde Kollumer kaas of Kollumer droge worst zullen eigenaren en huurders van zeil- en motorjachten koers zetten naar de nieuwe haven in het historische centrum.
Via Friesland Holland’s marketing van Leeuwarden als ‘European Capital of Culture 2018’ wordt niet alleen de Friese hoofdstad in de schijnwerpers gezet, maar bijvoorbeeld ook Kollum als nieuwe bestemming voor watersporters. Alleen al vanwege de befaamde Kollumer kaas of Kollumer droge worst zullen eigenaren en huurders van zeil- en motorjachten koers zetten naar de nieuwe haven in het historische centrum.
Leeuwarden, city of water. Info: www.cityofwater.nl
Leeuwarden, city of water. Info: www.cityofwater.nl
Leeuwarden, city of water. Info: www.cityofwater.nl
Leeuwarden, city of water. Info: www.cityofwater.nl
Leeuwarden, city of water. Info: www.cityofwater.nl
“Vriendelijker opstelling Friese havenmeesters je...
Wordt IJsselmeer industriepark en Sneekermeer pret...