Is provincie Fryslân qua marketing en subsidiëring de weg kwijt?

Friesland vermarkten als voortuin van Amsterdam?

Jos Paques was eens de landbouwsilobouwer van Nederland, maar is nu eigenaar van een wereldwijd actieve onderneming die gespecialiseerd is in de zuivering van afvalwater. Bierbrouwerijen zijn grote klanten van het Balkster bedrijf.
Jos Paques was eens de landbouwsilobouwer van Nederland, maar is nu eigenaar van een wereldwijd actieve onderneming die gespecialiseerd is in de zuivering van afvalwater. Bierbrouwerijen zijn grote klanten van het Balkster bedrijf. Info: www.paques.nl

LEEUWARDEN (NL) – Internationaal zakendoen is werken met mensen, passie en lef hebben, meedoen aan handelsmissies, vertrouwen hebben in jezelf en potentiële afnemers, talen en culturen kennen en om kunnen gaan met fikse tegenslagen. Blijf anders maar thuis.

Dat was de boodschap die de internationaal actieve ondernemers Jos Paques van Paques afvalwaterzuivering in Balk en Rob Marijnen, directeur export bij Heineken in Amsterdam, donderdag 27 november 2014 achterlieten in het WTC congrescentrum in Leeuwarden. Daar waren 300 Friese ondernemers, ambtenaren en medewerkers van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland bijeen voor de opstelling van het aanvalsplan Internationaal Ondernemen. Friesland ligt ver achter bij andere provincies wat export betreft, zei Commissaris van de Koning John Jorritsma bij de opening van het symposium. Er is nu € 10 miljoen beschikbaar voor een inhaalmanoeuvre. Dat geld komt uit de pot waarin de vette opbrengst van de verkoop van aandelen van NUON Energy door de provincie Friesland aan het Zweedse Vattenfall AB zijn gestopt. Het kostte de Zweedse energiemaatschappij bijna de kop, maar daar laten de Friese PvdA-gedeputeerden geen traan om. De rozenkwekers zijn tegenwoordig handige zakenlui. Het socialisme is uitbesteed aan de SP.

Handelsmissies snoepreizen?

Friesland wil de NUON-gelden terugpompen in de Friese economie, met name in de internationalisering ervan. Vooreerst is het vizier gericht op recreatie en toerisme, watertechnologie, en agrofood.

Jos Paques, oud-voorzitter van de niet meer bestaande Friese Kamer van Koophandel, acht subsidiëring van handelsmissies belangrijk, “al worden ze vaak gezien als snoepreisjes”.
Aan het oproepen van het beeld van gezellige uitjes voor politici en ambtenaren werkt de provincie zelf mee, zie onder andere de herrie die in 2009 tot in het kabinet ontstond naar aanleiding van John Jorritsma’s peperdure expeditie naar New York. In 2009 werd daar met tal van festiviteiten herdacht dat Henry Hudson vierhonderd jaar geleden, namens de VOC, voor anker ging bij Manhattan.

Albert Hendriks van het van subsidies onafhankelijke bureau voor toerisme Friesland Holland uit Wolvega is nu — voor het eerst — door de provincie en de Kamer van Koophandel ook betrokken bij provinciale initiatieven als Wurkje foar Fryslân: als aanreiker van ideeën en ervaringsdeskundige. Voor een provinciale handelsmissie in oktober 2014 naar China werd de journalist en touroperator Hendriks echter niet uitgenodigd. De vliegtuigstoelen waren gereserveerd voor ambtenaren en die daarop leken. Gelukkig voelde Hanita van der Schaaf, nu hoofd Marketing en Communicatie van Leeuwarden 2018, in oktober nog interim-bazin van het provinciale marketingbureau Fryslân Marketing/Beleef Friesland, zich geroepen om Friesland Holland Tours serieus aan Chinese touroperators te presenteren. “Anders was het stempel ‘snoepreis’ vetter geweest,” zo Hendriks.

Jeugd keert Friesland de rug toe

Op het symposium bleek dat veel ondernemers vonden dat de provincie Fryslân zeer slecht is in de marketing van Friesland, met name als vakantiebestemming. Het zou nu helemaal de verkeerde kant op gaan omdat er geen reclamebudget van betekenis is voor de bevordering van het toerisme. De Friese watersport zou door falende marketing door de overheid er hartstikke beroerd voor staan. “Sinds 2008 verdienen Friese watersportbedrijven geen cent meer. Bekende watersportdorpen als Langweer en Grou zijn praktisch failliet,” zei één van Friesland grootste recreatieondernemers, Kees Alberts uit Heeg. “Súdwest-Fryslân’s burgemeester Hayo Apotheker heeft in het kader van de Veiligheidsregio voorelkaar gekregen dat de jeugd de Sneekweek en vervolgweken de rug heeft toegekeerd. Er kan en mag hier niks meer. Er wordt in de Sneekweek geen boot meer aan jeugdigen verhuurt.”

Kees Alberts van Ottenhome Heeg brandde er stevig in: de Friese watersport staat in de achteruit, Friese overheden jagen jongeren naar buitenlandse vakantiebestemmingen. Naast hem Loek Hogenhout, de nieuwe provinciale marketingman. Links Karin Veldhuizen van Watersportcamping Heeg.
Hotelbaas Tjitte de Wolff (Golden Tulip Tjaarda in Oranjewoud) wil meer aandacht voor seizoensverlenging. Antwoord van programmamanager Jaap Goos (rechts): Dat is toch niet een taak van de overheid?
Kees Alberts van Ottenhome Heeg brandde er stevig in: de Friese watersport staat in de achteruit, Friese overheden jagen jongeren naar buitenlandse vakantiebestemmingen. Naast hem Loek Hogenhout, de nieuwe provinciale marketingman. Links Karin Veldhuizen van Watersportcamping Heeg. Hotelbaas Tjitte de Wolff (Golden Tulip Tjaarda in Oranjewoud) wil meer aandacht voor seizoensverlenging. Antwoord van programmamanager Jaap Goos (rechts): Dat is toch niet een taak van de overheid?
Evenementen: big business

Festivals aan de lopende band. Dat willen horecaondernemers in Sneek en Leeuwarden, want dat betekent volle terrassen, kroegen en restaurants. Welcome to the Village is bijvoorbeeld een groot succes. Er werd ook gepocht over de eerste The Tall Ships Races van 2014 in Harlingen. Het zou een groot succes zijn.
Albert Hendriks van Friesland Holland: “Er werden bakken met overheidsgeld in gestopt. Heel Friesland vierde feest, maar zónder buitenlanders, want de organisatie heeft niets aan de marketing in het buitenland gedaan. Heel Noord-Duitsland, een wingebied voor de deur, is gek op Sails, maar de Harlingers namen geen enkele moeite om Duitsers, goede consumenten, te lokken.”
Hij vond dat er geld genoeg is voor marketing, maar dat subsidiegeld vaak verkeerd wordt besteed. De Admiraliteitsdagen in Dokkum blijken minstens zo succesvol als Sail Harlingen. De Dokkumers plusten dit jaar gigantisch met een fractie van het budget van de Harlingers, dankzij de inzet van honderden vrijwilligers.
“750 euro subsidie kregen we van de provincie,” schimpte Jan Michiel van der Gang, de man achter de happening in de noordelijkste Elfstedenstad.

Hendriks vindt dat er veel beter toezicht op de subsidieverstrekking moet komen en een keiharde eis: minstens 10 tot 20% van de verstrekte subsidie moet aantoonbaar aan internationale marketing besteed worden, anders geen steun. Dat geldt dan ook voor het skûtsjesilen.“
Programmamanager Jaap Goos, bekend van het Friese Merenproject, nu de manager van het € 600 miljoen omvattende investeringsprogramma ‘Wurkje foar Fryslân’, roepend om concrete voorstellen, was blij met de tip.

I amsterdam
 
Near Amsterdam

Iedereen vond dat het de hoogste tijd is voor een ruimere internationale blik en marketing. Maar wat moet je met de provincienaam Fryslân? Friesland komt eerder en Amsterdam nóg eerder. “Friesland kun je prima aanbieden als behorend tot het district Amsterdam,” zei een commercieel denkende en Hollands sprekende ambtenaar. Hij kon zich vrij uiten, want zijn moeder-overste, cultuur- en toerismegedeputeerde Jannewietske de Vries, zat niet in de zaal.

Thematoerisme

Jan Hofstra, dominee, reisondernemer en exploitant van goedlopende bezinningscentra in Drachten en Eastermar, dacht even er helemaal niet bij te horen. Alles draaide immers om watersport en massatoerisme. Hij, veruit de oudste deelnemer aan de discussie, attendeerde het jongvolk fijntjes op nieuwe trends, zoals de interesse voor oude Friese kerken.
Thematoerisme maakt een snelle ontwikkeling door, maar in Leeuwarden lijken ze er de ogen voor te sluiten. Kunst, keramiek (Harlinger aardewerk, keramiekmuseum Princessehof, Workumer aardewerk), streekproducten (www.friesstreekproduct.nl/nl/), natuur, UNESCO Werelderfgoed, de typisch Friese cultuur. Thema’s bij de vleet om in het buitenland aan de man te brengen, ook ten voordele van de Friese Wouden. Boomwallen- en weidenrijk Oost-Friesland mist allerlei boten en treinen omdat de provincie sinds decennia focust op grote evenementen en watersport en aanverwante industrie. De watersport is juist nu op zijn retour, ondanks een giga-investering van bijna € 400 miljoen in de infrastructuur voor watersporters. Mogelijk draagt de opening van het Polderhoofdkanaal tussen Nij Beets en De Veenhoop in het voorjaar van 2015 bij aan het toerisme in de Friese Wouden. Met de boot en de fiets langs kerkelijk erfgoed dat ook voor niet-kerkelijken zeer boeiend is.

Seizoen verlengen. Wiens taak?

Tjitte de Wolff van Golden Tulip hotel Tjaarda in Oranjewoud vond evenals enkele andere discussiepartners dat er gewerkt moest worden aan seizoensverlenging. Programmamanager Jaap Goos vond dat het geen taak van de overheid was om gesloten restaurants en attracties buiten het hoogseizoen open te houden. “Dat is toch een zaak van de ondernemers zelf?”
Maar wat blijkt: de horecaondernemers zitten zelf niet op één lijn. Samenwerking op het terrein van het oprekken van het hoofdseizoen is ver te zoeken. In de Alpen is dat anders, meldden skifanaten en downhill-fietsers onder de aanwezigen. Maar Friesland is geen gebergte. Friesland heeft niet eens voldoende geld voor de vermarkting van het hoogseizoen, laat staan voor buitenseizoense activiteiten. “Wat moet je hier in de winter, als het niet hard vriest?” De Drachtster dominee, promotor van de Friese Wouden, weet het wel.

Info: www.fryslan.nl/wurkje

Rob Marijnen, Export Dirctor bij Heineken BV, waarschuwde Friese ondernemers voor het betreden van de Russische en Chinese markt. “Dat vraagt heel veel tijd en een constante promotie van jouw product.” Succesvol exporteren is volgens hem lange termijnwerk. “Je moet passie overbrengen op jouw handelspartners en de consument in het exportland.” Info: www.heinekennederland.nl
Ambtenaar Jaap Goos (rechts) geeft leiding aan een projectteam dat vorm moet geven aan het opstellen van een investeringsprogramma ter bevordering van de Friese economie en het daarbij benodigde afwegingskader. Dit investeringsprogramma wordt gefinancierd uit de NUON-reserve van de provincie Fryslân. Omvang van het programma is € 300 miljoen aan provinciale middelen en nog eens minimaal € 300 miljoen aan middelen van partners. De totale investering is dus € 600 miljoen. Links van Jaap Goos collega Jan van der Bij.
Rob Marijnen, Export Dirctor bij Heineken BV, waarschuwde Friese ondernemers voor het betreden van de Russische en Chinese markt. “Dat vraagt heel veel tijd en een constante promotie van jouw product.” Succesvol exporteren is volgens hem lange termijnwerk. “Je moet passie overbrengen op jouw handelspartners en de consument in het exportland.” Info: www.heinekennederland.nl Ambtenaar Jaap Goos (rechts) geeft leiding aan een projectteam dat vorm moet geven aan het opstellen van een investeringsprogramma ter bevordering van de Friese economie en het daarbij benodigde afwegingskader. Dit investeringsprogramma wordt gefinancierd uit de NUON-reserve van de provincie Fryslân. Omvang van het programma is € 300 miljoen aan provinciale middelen en nog eens minimaal € 300 miljoen aan middelen van partners. De totale investering is dus € 600 miljoen. Links van Jaap Goos collega Jan van der Bij.
Jan van der Bij van de provincie Fryslân, voorzitter van de besloten ronde tafelgesprekken over recreatie en toerisme, hoort Karin Veldhuizen van watersportcamping Heeg aan. Zij staat te boek als een vernieuwer op kampeergebied. Onlangs maakte zij zich los van het samenwerkingsverband Friesland Campings. Info: www.watersportcampingheeg.nl
Jan Michiel van der Gang uit Dokkum kreeg maar €750,- van de provincie Fryslân voor de promotie van de succesvolle Admiraliteitsdagen in Dokkum. Daarmee kon hij zijn evenement niet eens in Groningen onder de aandacht brengen, terwijl de organisatie van The Tall Ships Races in Harlingen tonnen aan subsidie kreeg en daarvan niet één cent aan fatsoenlijke marketing besteedde. Sail Harlingen zou veel opgeleverd hebben, maar daar wordt sterk aan getwijfeld. Een correcte berekening zou kunnen aantonen dat de Dokkumer Admiraliteitsdagen veel profijtelijker voor de streek zijn en dat bij minimale financiële steun van de overheid. Op de achtergrond Jan Hofstra uit Drachten, dominee en ondernemer te Drachten.
Jan van der Bij van de provincie Fryslân, voorzitter van de besloten ronde tafelgesprekken over recreatie en toerisme, hoort Karin Veldhuizen van watersportcamping Heeg aan. Zij staat te boek als een vernieuwer op kampeergebied. Onlangs maakte zij zich los van het samenwerkingsverband Friesland Campings. Info: www.watersportcampingheeg.nl Jan Michiel van der Gang uit Dokkum kreeg maar €750,- van de provincie Fryslân voor de promotie van de succesvolle Admiraliteitsdagen in Dokkum. Daarmee kon hij zijn evenement niet eens in Groningen onder de aandacht brengen, terwijl de organisatie van The Tall Ships Races in Harlingen tonnen aan subsidie kreeg en daarvan niet één cent aan fatsoenlijke marketing besteedde. Sail Harlingen zou veel opgeleverd hebben, maar daar wordt sterk aan getwijfeld. Een correcte berekening zou kunnen aantonen dat de Dokkumer Admiraliteitsdagen veel profijtelijker voor de streek zijn en dat bij minimale financiële steun van de overheid. Op de achtergrond Jan Hofstra uit Drachten, dominee en ondernemer te Drachten.
Bijna volle bak voor Wurkje foar Fryslân.
Bijna volle bak voor Wurkje foar Fryslân.
Bijna volle bak voor Wurkje foar Fryslân.
Oud-gedeputeerde van Fryslân, Gerard van Klaveren (links), nu burgemeester van de gemeente Weststellingwerf (Wolvega) en honorair consul van IJsland, wisselt adreskaartjes uit met een watertechnoloog.
Barbara de Lange was de dagvoorzitter. Zij werkt als communicatiestrateeg en begeleider van concept-ontwikkeling. Dat doet zij als zelfstandige onder de vlag van haar bureau Moondance: www.letsmoondance.nl
Oud-gedeputeerde van Fryslân, Gerard van Klaveren (links), nu burgemeester van de gemeente Weststellingwerf (Wolvega) en honorair consul van IJsland, wisselt adreskaartjes uit met een watertechnoloog. Barbara de Lange was de dagvoorzitter. Zij werkt als communicatiestrateeg en begeleider van concept-ontwikkeling. Dat doet zij als zelfstandige onder de vlag van haar bureau Moondance: www.letsmoondance.nl
De informatie- en kennismarkt in het WTC congrescentrum in Leeuwarden.
De informatie- en kennismarkt in het WTC congrescentrum in Leeuwarden.
De informatie- en kennismarkt in het WTC congrescentrum in Leeuwarden.
Adviseurs uit heel Nederland kwamen naar de kennis- en informatiemarkt, zoals Duitsland-specialist Harry Weusthuis uit het Twenste Langeveen. Hij is in dienst van Flynth adviseurs en accountants: www.flynth.nl Een gesprek met hem leert dat je je documenten goed in orde moet hebben als je in Duitsland aan de slag gaat als bouwer of installateur.
John Haitsma (links) probeert namens de provincie de Friese Nationale Parken als De Alde Feanen en het Drentse Friese Wold te internationaliseren en te laten profiteren van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. In het midden Margreet van den Berg, projectsecretaris Internationaal Ondernemen. Rechts Oeds Bijlsma, directeur Beleid Provincie Fryslân en wegwijzer voor Leeuwarden 2018.
Adviseurs uit heel Nederland kwamen naar de kennis- en informatiemarkt, zoals Duitsland-specialist Harry Weusthuis uit het Twenste Langeveen. Hij is in dienst van Flynth adviseurs en accountants: www.flynth.nl Een gesprek met hem leert dat je je documenten goed in orde moet hebben als je in Duitsland aan de slag gaat als bouwer of installateur. John Haitsma (links) probeert namens de provincie de Friese Nationale Parken als De Alde Feanen en het Drentse Friese Wold te internationaliseren en te laten profiteren van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. In het midden Margreet van den Berg, projectsecretaris Internationaal Ondernemen. Rechts Oeds Bijlsma, directeur Beleid Provincie Fryslân en wegwijzer voor Leeuwarden 2018.
Fryslân, Friesland, Holland of Amsterdam. Welke naam heeft de grootste aantrekkingskracht in het buitenland? Met welk merk denk je in het buitenland klanten te kunnen winnen? Niet met Fryslân, maar met Amsterdam, aldus een ruimdenkende provinciaal ambtenaar in het Leeuwarder WTC-complex. De door de provincie gesponsorde Stichting Merk Fryslân (Loek Hogenhout) had loeigrote letters Fryslân met een pompeblêd bij de ingang laten plaatsen, in de geest van I amsterdam.
Fryslân, Friesland, Holland of Amsterdam. Welke naam heeft de grootste aantrekkingskracht in het buitenland? Met welk merk denk je in het buitenland klanten te kunnen winnen? Niet met Fryslân, maar met Amsterdam, aldus een ruimdenkende provinciaal ambtenaar in het Leeuwarder WTC-complex. De door de provincie gesponsorde Stichting Merk Fryslân (Loek Hogenhout) had loeigrote letters Fryslân met een pompeblêd bij de ingang laten plaatsen, in de geest van I amsterdam.
Fryslân, Friesland, Holland of Amsterdam. Welke naam heeft de grootste aantrekkingskracht in het buitenland? Met welk merk denk je in het buitenland klanten te kunnen winnen? Niet met Fryslân, maar met Amsterdam, aldus een ruimdenkende provinciaal ambtenaar in het Leeuwarder WTC-complex. De door de provincie gesponsorde Stichting Merk Fryslân (Loek Hogenhout) had loeigrote letters Fryslân met een pompeblêd bij de ingang laten plaatsen, in de geest van I amsterdam.
Rusland was ook van de partij in het WTC handelsgebouw. Spionnen of Friese zakenlieden?
Rusland was ook van de partij in het WTC handels-
gebouw. Spionnen of Friese zakenlieden?
Wordt IJsselmeer industriepark en Sneekermeer pret...
Nanet Hak kan bedrijfsresultaat van hotels en recr...