Buitenlanders verbaasd over negatieve houding van Friezen over Leeuwarden 2018

Jan Jaap van der Wal en Sander de Rouwe nemen CH-bobo’s en logo ook al onder vuur

Leeuwarden CH 2018 stand en promotiewagen. Friesland Holland promoot de internationale happening al meer dan een jaar op eigen wijze.
Leeuwarden CH 2018 stand en promotiewagen. Friesland Holland promoot de internationale happening al meer dan een jaar op eigen wijze.

LEEUWARDEN (NL) – Steeds vaker wordt het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, geconfronteerd met opmerkingen over Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Mensen van buiten Friesland vinden het vreemd dat Friezen tot op de nationale televisie, zoals de uit Leeuwarden afkomstige cabaretier Jan Jaap van der Wal en CDA-politicus Sander de Rouwe uit Bolsward, de plannenmakerij van de organisatie van Culturele Hoofdstad 2018 tot de grond toe afbranden.

De enthousiaste cultuur- en toerismegedeputeerde Jannewietske de Vries (PvdA), aanvoerder van het project om de ook door Maastricht en Eindhoven felbegeerde titel binnen te halen, krijgt ook geregeld de volle laag. Zij, lijsttrekker van de PvdA in Friesland, moet dat nu bekopen met een fikse verkiezingsnederlaag. Het CDA viert feest.
“Eigenlijk schande. Juist mensen van buiten vinden het interessant dat Leeuwarden in 2018 culturele hoofdstad van Europa is,” zegt Albert Hendriks, directeur van Friesland Holland. Hij staat bijna wekelijks met een stand op beurzen en in winkelcentra. “Leeuwarden 2018 roept buiten de provincie overal positieve reacties op. Ze willen er allemaal meer van weten. Wij hebben al onze eerste 2018-tour verkocht aan Duitsers, niet voor 2018, maar voor juni 2015!”

Leeuwarden CH 2018 stand en promotiewagen. Friesland Holland promoot de internationale happening al meer dan een jaar op eigen wijze.

Leeuwarden CH 2018 stand en promotiewagen. Friesland Holland promoot de internationale happening al meer dan een jaar op eigen wijze.

Leeuwarden CH 2018 stand en promotiewagen. Friesland Holland promoot de internationale happening al meer dan een jaar op eigen wijze. Leeuwarden CH 2018 stand en promotiewagen. Friesland Holland promoot de internationale happening al meer dan een jaar op eigen wijze.

Oppassen
Volgens de Friesland-promotor moeten Friese politici en negatieve ondernemers uitkijken dat ze zichzelf niet belachelijk maken. “Wat je ook van de vlag en de dure kapiteins van het CH cruiseschip vindt, geef je eigen draai aan het feestje. Haak in waar het kan. Dat doen wij ook, zelfs met een eigen logo. Ondertussen maken we ook gebruik van de goede dingen van de officiële organisatie. Zo komt het zeker goed met CH 2018, daar zit ik helemaal niet over in. Kritiek is natuurlijk oké, maar critici moeten dan, vind ik, wel met een betaalbaar alternatief plan komen. Geen Shakira en zo, maar Friese unica en iconen in de schijnwerpers zetten.”

Kritiek op Leeuwarden CH 2018 van Jan Jaap van der Wal:
www.rtlxl.nl/#!/rtl-late-night-301978/c5ca6eb9-6817-beae-15a7-2ba021bf099c

Kritiek op Leeuwarden CH 2018 van CDA’er Sander de Rouwe:
www.liwwadders.nl/sander-de-rouwe-haalt-uit-naar-jannewietske-de-vries-u-bent-verslaafd-aan-subsidies/#.VQqMiGZkK3B

Informatie over Leeuwarden 2018:
www.2018.nl
www.leeuwarden2018.info

Open huis bootverhuurders en vakantiewoningen in F...
BTW-verhoging extra schadelijk voor Fries toerisme...