AirBnB, TaskRabbit en Lyft dagen hotels uit

WOLVEGA (NL) – Het hotelwezen is achtergebleven op andere sectoren in de toepassing van technologie om te kunnen voldoen aan de door de klant gedreven vraag. Dit blijkt uit het pas gepubliceerde rapport ‘Hotels 2020: Welcoming Tomorrow’s Guests’ van de accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton. Deze groep met 38.500 medewerkers in 130 landen heeft in Nederland negen vestigingen met in totaal 500 medewerkers. Sinds 1 juli 2013 is adviesorganisatie ConQuaestor toegetreden tot het wereldwijde netwerk van Grant Thornton International Ltd. Daarmee bundelen Grant Thornton en ConQuaestor in Nederland hun krachten.
Hotels moeten mobiele technologie centraal stellen in de klantbeleving, terwijl ze een inhaalslag maken bij de personalisering en de concurrentie aangaan in de ‘deeleconomie’, waar diensten als die van AirBnB het traditionele business model uitdagen. Het rapport waarschuwt echter voor het verlies van persoonlijk karakter van de hotelervaring, en benadrukt dat de bedrijven die een balans kunnen vinden tussen inzet van technologie om aan de wensen van de klant te voldoen én de persoonlijke aanpak het meest succesvol zullen zijn.